środa, 17 lutego 2021

Chałka idealna

 Chałka idealna

Domowa chałka w czasach pandemii zaczęła gościć w naszym domu dość często. Robiłam wiele eksperymentów, ale dopiero teraz znalazłam przepis idealny. Ta chałka wychodzi idealna, pięknie wyrośnięta, mięciutka i do tego długo pozostaje świeża.

Składniki (na 2 chałki):

  • 800 g mąki
  • 1 szklanka wody
  • 20 g świeżych drożdży
  • 3 jaja
  • 100 ml oleju
  • 4 łyżki cukru
  • szczypta soli
  • jajko do smarowania 
  • odrobina maku lub kruszonka do posypania.

Zaczynamy od rozpuszczenia drożdży. Ja je kruszę zasypuję łyżką cukru i chwilkę czekam aż się rozpuszczą, a następnie dolewam wodę i mieszam. Mąkę przesiewam do miski, dodaję jajka, resztę cukru, olej, sól i wlewam rozpuszczone drożdże, teraz pozostaje tylko wyrobić ciasto. Ja robię to w robocie, ale jeśli nie macie robota to bez problemu wyrobicie ciasto ręcznie, powinno być gładkie i elastyczne. Gotowe ciasto przekładamy do miski, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia w ciepłym miejscu, do czasu aż podwoi objętość. Po tym czasie wyrabiamy ciasto jeszcze 2 minuty. Dzielimy na 2 równe części. Każdą część, dzielimy na 3, robimy takie wałeczki z których zaplatamy chałkę. Przekładamy na blachę do pieczenia wyłożoną papierem do pieczenia i zostawiamy do wyrośnięcia. Następnie smarujemy rozkłóconym jajkiem i posypujemy makiem, lub kruszonką.

Pieczemy ok 45 minut w 180 st. C

 Chałka idealna

Chałka idealna

Chałka idealna




8 komentarzy:

  1. Jakiej długości powinny być te wałeczki do zaplatania? Renata

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mierzyłam :) ale pewnie miały ok 30 cm

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki. Renata

    OdpowiedzUsuń
  4. Rzeczywiście idealna, chętnie bym spróbowała. Najlepiej z dżemem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Smakowicie wygląda, chętnie wypróbuję przepis ��

    OdpowiedzUsuń
  6. Jaka mąka będzie najlepsza?

    OdpowiedzUsuń
  7. Zachciało mi się chałki, ale ilości podane w przepisie wydały mi się zbyt duże. Zmniejszyłem je więc o połowę, przy czym zamiast 'półtora jajka' dałem dwa najmniejsze, jakie znalazłem. Oprócz tego zamiast wody dałem mleko, a zamiast oleju - roztopione masło, i dodałem nieco więcej cukru niż to wynikało z proporcji. Przy okazji dowiedziałem się kilku rzeczy. Pierwsza jest taka, że, ciastka zrobione tylko z kruszonki są całkiem smaczne i że robienie ciastek tylko z trzech składników (masło, mąka i cukier puder) na sens, druga, że podane w przepisie 45 minut to co najmniej o pięć minut za wiele, bo skórka zrobiła się zbyt gruba, co było widać po przekrojeniu. Obawiałem się też o samo ciasto, jako że chałka jest robiona bez zaczynu: ot, drożdże wymieszane z cukrem, potem z mlekiem i od razu dodane do ciasta i myk, do robota. Ciasto jednak wyrosło, a po upieczeniu okazało się, że, o radości!, ma wielkość bochenka chleba. W smaku bardzo dobre, delikatne. Chyba zostanę przy tym, zmodyfikowanym lekko przeze mnie, przepisie. Przy okazji, mąka, której użyłem, to typ 450.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż za obszerny komentarz :)
      Z tej porcji wychodzą 2 solidne chałki więc zmniejszenie proporcji jak najbardziej ma sens :)
      co do mleka i masła są super, pod warunkiem, że nie ma się w domu alergika na bmk :)
      i ostatnia rzecz - zaczyn można go pominąć bo tak naprawdę robi się go tylko po to by upewnić się, że drożdże są dobrej jakości i będą pracować. Jeśli mamy pewność, że drożdże są świeże można pominąć zabawę w jego robienie

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...