piątek, 29 stycznia 2021

Kostka orzechowo kajmakowa z kremem kawowym

 Kostka orzechowo kajmakowa z kremem kawowym

Dziś coś absolutnie przepysznego; czekolada, kajmak, orzechy i kawa. Mogliście już widzieć to ciasto, bo robiłam je wcześniej w postaci tortu, postanowiłam jej jednak upiec w blaszce i nieco zmodyfikowałam oryginalny przepis, bo zdecydowanie ilość cukru była zbyt duża. Przyznam, że trzeba się trochę napracować, ale naprawdę warto, bo ciasto smakuje po prostu obłędnie. 

Ciasto czekoladowe:

  • 1 szklanka cukru
  • 6 jaj
  • 6 łyżek mąki
  • 2 łyżki kakao
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli
Oddzielamy białka od żółtek. Białka z solą ubijamy na sztywno, następnie stopniowo dodajemy cukier. Gdy piana będzie gęsta dodajemy kolejno żółtka i nadal ubijamy. Na koniec ostrożnie mieszamy z mąką, proszkiem i kakao. Przekładamy do blaszki 25x35 cm wyłożonej papierem do pieczenia (i pieczemy w 180 st. C przez ok 35 minut. Mój biszkopt wyszedł dość niski, ale dał się przekroić.

Ciasto orzechowe:
  • 5 białek
  • 1/2 szkl. cukru
  • 250 g. orzechów włoskich grubo posiekanych
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka miodu
  • szczypta soli
Białka z solą ubijamy na sztywno, stopniowo dodajemy cukier, a gdy piana będzie gęsta i lśniąca mieszamy z mąkami, miodem i orzechami. Pieczemy w 180 st. C przez ok 30 minut.

Krem kawowy:
  • 2 szkl. mleka
  • 4 łyżki cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 4 czubate łyżeczki mąki ziemniaczanej
  • 4 żółtka
  • 1 łyżka kawy rozpuszczalnej
  • 1 masło
  • 2 łyżki wódki (opcjonalnie)
 1 i 1/2 szklanki mleka zagotowujemy z cukrami. W pozostały mleku rozrabiamy mąkę i żółtka (najlepiej użyć do tego celu miksera). Mieszaninę wlewamy na gotujące mleko i  mieszając zagotowujemy. Kawę zalewamy niewielką ilością wrzątku i studzimy. Miękkie masło ucieramy na puch (ok 10 minut na najwyższych obrotach miksera), a następnie dodajemy do niego po łyżce przestudzony budyń. Na zakończenie wlewamy kawę i alkohol.

Poncz:
  • 1/3 szkl. gorącej wody
  • 3 łyżki cukru
  • sok z jednej cytryny
  • 1 łyżka wódki (opcjonalnie)
Dodatkowo:
  • puszka gotowej masy kajmakowej

Biszkopt czekoladowy przekrawamy na pół i zwilżamy ponczem. Wykładamy 2/3 masy kawowej, przykrywamy ciastem orzechowym, na którym rozsmarowujemy masę kajmakową i przykrywamy drugą częścią biszkoptu. Boki i wierzch smarujemy pozostałym kremem kawowym. Dekorujemy dowolnie, można polać czekoladą, lub np udekorować prażonymi płatkami migdałów.

Kostka orzechowo kajmakowa z kremem kawowym

Kostka orzechowo kajmakowa z kremem kawowym

 

17 komentarzy:

  1. Mega siato, wygląda bardzo apetycznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam ciasta z kajmakiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kawy nie pijam, ale wypieki z nutą kawy uwielbiam.Jestem pewna, że to ciasto by mi posmakowało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pytanko mam, czemu masa mi się zważyła po miksowaniu? :((((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy wszystkie składniki miały tą samą temperaturę? Najczęściej przyczyną ważenia się kremów jest zbyt wysoka temperatura np budyniu.

      Usuń
  5. Już po samych zdjęciach ślinka cieknie. Nie mogę się doczekać aż spróbuje!

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,nie mieszkam w Pl i nie wiem jakiej wielkosci ma byc puszka kajmaku,czy moglaby pani podac wielkosc?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Czy można to ciasto zrobić w blaszce 25x30?

    OdpowiedzUsuń
  8. A czym można zastąpić miód?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miód nadaje smaku, najlepiej go nie zmieniac. A jeśli jest taka konieczność to pominąć

      Usuń
  9. Rozumie ☺️ a proszę mi jeszcze powiedzieć, ile wlać ml tej kawy? Nie chciałabym aby krem wyszedł mi za rzadki ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję dolewać stopniowo i obserwować konsystencję kremu

      Usuń
  10. Witam, czy w cieście orzechowym nie dodajemy zoltek?

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za odpowiedź☺️ ciasto zrobione ☺️ mam tylko jedną wątpliwość. Otóż po wlaniu reszty mleka z makami i żółtkami do gotującego się mleka, masa od razu tak zgestniala, że nie dało się Jej dłużej zagotować. Czy jajka w takim razie zdążyły się ściąć? Wszystko wbiłam wg przepisu. 🙈😅 Ale się rozpisałam 🙈

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...