poniedziałek, 2 marca 2020

Ocalić życie Zofia Ossowska

 

Uwielbiam książki oparte na faktach i inspirowane prawdziwymi historiami, zwłaszcza te o tematyce II wojny światowej dlatego z ciekawością sięgnęłam po Ocalić życie autorstwa Zofii Ossowskiej. Początek książki jednak mnie odrobinę zniechęcił, musiałam się oswoić ze stylem autorki, a dodatkowo czytania nie ułatwia także to że akcja toczy się w trzech płaszczyznach czasowych i początkowo trudno się połapać kto kim jest. Ale brnęłam dalej w tą historię, aż przepadłam i do tego wylałam trochę łez, bo z pewnością nie jest to lektura łatwa, lekka i poprawiająca humor, ale ważna i warta przeczytania.


Rok 1942. Do drzwi domu Rzewnickich puka uciekająca przed Niemcami rodzina polskiego pułkownika, która ukrywała okolicznych Żydów. Przerażeni ludzie błagają o schronienie, jednak pomaganie im byłoby dla małżeństwa zbyt niebezpieczne. Decydują się więc na ocalenie dwójki najmłodszych dzieci, pozostali muszą uciekać.
Po jakimś czasie do domu przyjeżdżają Niemcy i zabierają Antoniego Rzewnickiego. Mężczyzna wraca na drugi dzień, ale nie jest już sobą.

Rok 1989. Maria Wysocka mieszka wraz z mężem i córką w Nieckowie pod Tarnowem.
Tu się wychowała, tu jest jej miejsce na ziemi. Pewnego dnia otrzymuje jednak list, który wszystko zmienia… Czy kobiecie uda się zwyciężyć z demonami przeszłości?
Czy prawda wyzwala, czy niszczy? 


Kolejne strony są tu jak elementy układanki, które powoli składają się w całość i mimo początkowej niechęci książkę odkładałam dopiero gdy zamykały mi się oczy i już zupełnie nie wiedziałam o czym czytam. Nie chcę Wam zdradzać fabuły, bo stracicie całą przyjemność z lektury, napiszę tylko, że to piękna wzruszająca opowieść o niezwykłej odwadze w trudnych czasach oraz o miłości, nie tylko tej pomiędzy mężczyzną i kobietą, ale także rodzicielskiej i siostrzanej.  Tak sobie myślę, że to świetny materiał na film i z przyjemnością zobaczyłabym tą historię na dużym ekranie.



4 komentarze:

  1. koleżanka mi ostatnio polecała, musze zakupić

    OdpowiedzUsuń
  2. Niby krótka opinia, ale bardzo zachęcająca :) Niedługo sięgnę po tę książkę, bo historia zdaje się interesująca i bardzo emocjonalna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam! Znakomita powieść inspirowana prawdziwą historią. Nie mogłam się oderwać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo zachęcająca opinia. Mam nadzieję, że doczekasz się ekranizacji tej powieści.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...