wtorek, 12 grudnia 2023

Krajanka piernikowa

 Krajanka piernikowa

Dla mnie nie ma świąt bez piernika, tradycyjnie jako co roku nastawiłam staropolski, ale ponieważ piernikowe ciasta w grudniu smakują wyjątkowo dobrze  ostatnio popełniłam taką prostą krajankę. To nic innego jak dwa blaty ciasta piernikowego z dodatkiem sporej ilości orzechów włoskich i rodzynek, posmarowane domowym dżemem śliwkowym i polane polewą czekoladową. Prosto, pysznie i niezwykle aromatycznie. 

Składniki (na blaszkę 23x33 cm):

  • 3 i 1/3 szklanki mąki (500 g)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • szczypta soli
  • 3 łyżeczki przyprawy do piernika
  • 1/2 szklanki miodu (ok. 6 łyżek)
  • pół szklanki cukru (110g)
  • 100 g masła
  • 1 jajko
  • szklanka dowolnych bakalii (u mnie orzechy włoskie i rodzynki)
  • słoik (ok 300 g) powideł śliwkowych

Polewa: 

  • 3 łyżki kakao
  • 4 łyżki masła
  • 6 łyżek cukru pudru
  • 2 łyżki mleka

 Miód, cukier, masło podgrzewamy mieszając w dużym rondelku, uważamy aby nie doprowadzić do wrzenia.  Do ostudzonej masy miodowej dodajemy wymieszane ze sobą mąkę, proszek, sodę, sól, przyprawę do pierników, wbijamy jajko i zagniatamy ciasto. Dzielimy je na 2 równe części. Pierwszą rozwałkowujemy na papierze do pieczenia na wielkość blaszki w której będziemy piec krajankę (23x33 cm). Umieszczamy w blaszce, smarujemy powidłami i przykrywamy rozwałkowaną drugą częścią ciasta. Pieczemy ok 30 minut w 170 st. C. Po upieczeniu studzimy

Przygotowanie polewa. W garnuszku na małym ogniu podgrzewamy cukier z masłem, cały czas mieszając aż do rozpuszczenia masła. Nie zdejmując z ognia dodajemy mleko i przesiane kakao, mieszamy do połączenia składników. Gdyby polewa była zbyt gęsta należy dodać jeszcze trochę mleka.

Gotową polewamy ciasto.  

Krajanka piernikowa


Krajanka piernikowa

Krajanka piernikowa




1 komentarz:

  1. Uwielbiam piernik, ale jeszcze nigdy nie robiłam. Spróbowałam tego przepisu i muszę przyznać, że wyszło WOW!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...