czwartek, 27 października 2022

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

 #materiał sponsorowany

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Stosowanie diet wykracza już poza zwykłą modę – obecnie coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na zdrowie mają spożywane posiłki. Jedni wykorzystują tę wiedzę do zrzucania nadmiaru kilogramów, inni do budowania masy mięśniowej, a jeszcze kolejni do zapewnienia wszystkich niezbędnych składników swojemu organizmowi. Szczególnie dużą popularnością cieszą się aktualnie diety eliminacyjne, z których wyklucza się konkretne produkty np. mięso, produkty mleczne zawierające laktozę czy ograniczające spożycie wybranego makroskładnika np. białka, węglowodanów lub tłuszczów. Dieta ketogeniczna jest przykładem diety, która ogranicza spożycie węglowodanów. Wyjaśniamy, na czym polega i czy faktycznie daje dobre rezultaty? Sprawdzamy!

Po co stosujemy diety?

Diety mają różne przeznaczenie. Wybrane z nich mogą wspomagać leczenie problemów zdrowotnych. Jest to między innymi dieta lekkostrawna czy też z ograniczeniem tłuszczów odzwierzęcych. Sportowcy z kolei sięgają po diety, które mają na celu urozmaicenie codziennego menu, dostarczenie odpowiedniej ilości energii i zwiększenie zawartości białka lub węglowodanów w posiłkach. Celem diety sportowej jest też dostarczenie witamin i składników mineralnych, których organizm obciążony wyczerpującymi treningami potrzebuje w większych ilościach.

Największą popularnością cieszą się jednak diety odchudzające, które mają na celu wspomóc organizm w walce z nadmiarem kilogramów. To rodzaje diet opierające się przede wszystkim na deficycie kalorycznym, przez który organizm sięga po zapasy energetyczne znajdujące się w odłożonym tłuszczu. Oczywiście dieta sama w sobie powinna – bez podjadania – wpłynąć na ciągły spadek masy ciała, jednak warto ją uzupełnić ćwiczeniami i ogólną aktywnością fizyczną na co dzień.

Najważniejsze składniki w diecie

Nasz organizm potrzebuje przede wszystkim trzech podstawowych makroskładników – białka, węglowodanów oraz tłuszczów. 

  • Białko organizm wykorzystuje jako budulec mięśni oraz wszystkich innych komórek, w tym włosów czy paznokci. Jest też niezbędne do produkcji hormonów i komórek układu odpornościowego. 1 gram białka dostarcza 4 kcal energii i znajduje się przede wszystkim w produktach odzwierzęcych m.in. w jajach, produktach mlecznych, rybach oraz mięsie, gdzie znajdziemy białko pełnowartościowe. Niepełnowartościowe białko jest obecne z kolei w żywności roślinnej, w roślinnych produktach zbożowych, nasionach strączków, orzechach.

  • Węglowodany – to makroskładniki stanowiące źródło energii dla organizmu. Dzielą się na proste i złożone, które różnią się pomiędzy sobą głównie tempem przemiany ich w energię, którą może zużyć organizm. W zdrowej diecie polecane są przede wszystkim węglowodany złożone. Ich źródłem są kasze, makarony, pieczywo, ryż, płatki zbożowe. Z kolei niepolecane źródła węglowodanów to słodycze, cukier i wyroby cukiernicze.

  • Tłuszcze – wiele osób utożsamia je z tłuszczem, który chcemy zrzucić i tym samym dążyć do poprawy wyglądu sylwetki. Nic bardziej mylnego – to kolejny makroskładnik, który odpowiada za dostarczenie energii do naszego ciała. W stosunku do obu powyższych, które dostarczają około 4 kcal na 1 gram produktu, tłuszcze dostarczają aż 9 kcal na 1 gram produktu. Ich wartościowym źródłem dla organizmu są orzechy, nasiona, pestki, oliwa z oliwek, olej rzepakowy czy awokado.

Dieta ketogeniczna – na czym polega i jaki ma cel?

Dieta ketogeniczna – co to jest? To dieta eliminacyjna, w której trzeba praktycznie całkowicie zrezygnować z węglowodanów, odpowiadających w każdym ciele za dostarczenie energii. U osób stosujących tę dietę, głównym źródłem energii stają się tłuszcze, co prowadzi do stanu ketozy. W stanie tym zwiększa się poziom ciał ketonowych we krwi, które powstają w wyniku przemian tłuszczów i są źródłem energii dla komórek ciała. Wiele osób szczególnie zaawansowanych w osiąganiu stanu ketozy ogranicza spożywanie węglowodanów nawet do około 20 g dziennie, co z reguły oznacza dobre wyniki niezależnie od ilości spożywanych kalorii.

Dobra dieta ketogeniczna powinna być skomponowana w całości przez profesjonalnych i doświadczonych dietetyków, dzięki czemu będzie urozmaicona i różnorodna mimo eliminacji wielu produktów.

Dieta ketogeniczna – co można jeść?

Dieta ketogeniczna – na czym polega, to już wiemy. Nie wiemy natomiast co można spożywać w trakcie jej trwania. Przede wszystkim warto postawić na mięsa, tłuste ryby, oliwę z oliwek, olej rzepakowy, awokado, wysokotłuszczowy nabiał i jaja. Polecane są też różnorodne orzechy, nasiona i pestki, a także niskowęglowodanowe warzywa. 

Należy unikać chleba, makaronów, kasz i ryżu oraz większości owoców, czyli podstawowych źródeł węglowodanów. Warto zrezygnować ze słodyczy, cukru i słodzonych napojów.

Dieta ketogeniczna – jakie ma zalety?

Dieta ketogeniczna ma zalety, które wynikają z ograniczenia węglowodanów. Należą do nich między innymi:

  • wspomaganie leczenia niektórych schorzeń neurologicznych np. migreny, napadów padaczki lekoopornej,

  • zwiększenie sytości po spożyciu posiłku – mniejsze odczuwanie głodu może być pomocne przy redukcji masy ciała,

  • niektóre badania wskazują na jej możliwe zastosowanie w leczeniu cukrzycy typu 2 i insulinooporności.

Oczywiście należy też liczyć się z pewnymi wadami, do których  należą:

  • zaparcia, powodowane niedoborem błonnika w diecie,

  • niedobory mikroelementów, które zawierają produkty wykluczone z diety,

  • bóle głowy,

  • bóle brzucha,

  • pogorszone samopoczucie,

  •  uczucie braku energii.

Dieta ketogeniczna – pudełkowa czy samodzielna?

Dieta ketogeniczna może być przygotowana całkowicie samodzielnie z zakupionych przez siebie składników lub dostarczana aż pod same drzwi przez jedną z firm cateringowych, działających na tym rynku już od lat. Korzystając z cateringu dietetycznego, otrzymujesz różnorodne posiłki, dzięki czemu możesz poznać mnóstwo nowych smaków. Kompozycje przygotowane przez najlepszych dietetyków, którzy inspirują się kuchniami całego świata. Posiłki są zbilansowane, aby spełniać założenia diety ketogenicznej, a ponadto każdy zestaw zapewnia deklarowaną ilość kalorii. Dzięki temu oszczędzasz więc czas na robieniu zakupów, przygotowywaniu posiłków oraz ich bilansowaniu.

Nie bez powodu coraz więcej osób decyduje się na dietę pudełkową. Wynika to zarówno z komfortu, jak i bezpieczeństwa. Posiłki są przygotowywane w specjalnie przystosowanej do tego celu kuchni z wykorzystaniem świeżych produktów pozyskiwanych od sprawdzonych dostawców. Ponadto wieloletnie doświadczenie firm cateringowych na tym rynku sprawia, że znają nasze przyzwyczajenia, potrzeby oraz oczekiwania, dlatego przygotowując ofertę, biorą je wszystkie pod uwagę.

Partnerem artykułu jest lightdiet.pl

1 komentarz:

  1. Dieta keto jest coraz bardziej popularna, jestem ciekawy jak na mnie by zadziałała.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...