środa, 16 grudnia 2020

Idą Święta Monika Utnik Strugała

 


Kolejne  moje książkowe odkrycie w księgarni Taniaksiążka.pl to "Idą święta" autorstwa Moniki Utnik - Strugała. Jak sam tytuł wskazuje książka opowiada o Bożym Narodzeniu, Mikołaju i tradycjach świątecznych w całym świecie. Jest to nowe rozszerzone i uzupełnione wydanie książki o tym samym tytule, która okazała się rok wcześniej uzupełnione między innymi o teksty najbardziej znanych kolęd, a także rozdziały o Chanuce, bożonarodzeniowych hitach filmowych i muzycznych, niezwykłym przemarszu z pochodniami, koncercie noworocznym i chińskim Nowym Roku.

 Wzrok przyciąga piękna okładka, a w środku znajdziecie jeszcze piękniejsze ilustracje. Zamówiłam ją z myślą o córce i wytłumaczeniu jej wszystkich świątecznych zwyczajów, jednak okazało się, że musi do niej jeszcze dorosnąć. Za to ja z nieskrywaną przyjemnością czytałam o różnorodności świątecznych przygotowań i tradycjach na całym świecie. Dowiemy się z niej co to jest gwiazda betlejemska i skąd pochodzi, gdzie pierwszy raz stanęła choinka i w co była przystrojona, jaka jest prawda o świętym Mikołaju, co to jest rzeka ognia? W głowie może się zakręcić od różnorakich dań z polskiego wigilijnego stołu, zadziwiają nazwy i formy potraw z całego świata (julskinka, pokusa Janssona).
Każdy inaczej przeżywa święta Bożego Narodzenia, tym co wszystkich łączy, jest radość odczuwana nie tylko z powodu narodzin Jezusa ale również dlatego, że możemy ja wspólnie z innymi przeżywać. 

Co bardzo istotne książka nie traktuje tylko o chrześcijańskich obrzędach.  Jest w niej miejsce na różne wierzenia i tradycje wszystkich kultur i to mi się podoba.

Mnie samą bardzo zaciekawiła i z przyjemnością będę po nią sięgać jeszcze nie raz, bo zawiera ogrom ciekawych informacji i pozwala zrozumieć, albo przypomnieć znaczenie naszych rodzimych obyczajów świątecznych.  Stanowi świetną pomoc dla rodziców w odpowiedzi na dziecięce pytania typu: Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy akurat 25 grudnia? Dlaczego organizuje się bożonarodzeniowe jarmarki? Czy wszystkie dzieci dostają prezenty tego samego dnia? Dlaczego ubieramy choinkę? I wiele wiele innych.

Jest to jedna z tych pozycji, które można wyjmować co roku w okresie przedświątecznym i wprawiać się dzięki niej w bożonarodzeniowy nastrój odkrywając na nowo kolejne ciekawe informacje, bo stanowi prawdziwą kopalnię wiedzy. 

Może być też fajnym pomysłem na gwiazdkowy prezent dla najmłodszych. A po więcej książkowych prezentów dla dzieci odsyłam Was do księgarni Taniaksiążka.pl.


1 komentarz:

  1. Myślę, książka na pewno warta uwagi. Na pewno duża część osób nie zna dogłębnie polskich tradycji, a ta książka pewno pomoże mu je poznać.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...