wtorek, 12 kwietnia 2022

Sernik z makiem i jabłkami

 Sernik z makiem i jabłkami

Propozycja dla tych co chcieliby jedno ciasto, ale trudno im się zdecydować, czy miałby to być makowiec, serniczek, czy może jabłecznik. Tutaj te wszystkie smaki idealnie łączą się ze sobą, tworząc pyszne i niezwykle efektowne ciasto, które wymaga trochę pracy ale naprawdę warto. 

Żeby ułatwić sobie pracę i oszczędzić odrobinę czasu użyłam gotowej masy makowej, ale możecie samodzielnie przygotować mak.

Ciasto kruche:

  • 150 g masła (lub margaryny)
  • 400 g mąki pszennej
  • 200 g cukru pudru
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 3 żółtka
  • 3 łyżki kwaśnej śmietany

Wszystkie składniki łączymy ze sobą i krótko wyrabiamy. Ciasto dzielimy na 2 równe części. Pierwszą część przekładamy na blaszkę (25x35 cm) wyłożoną papierem do pieczenia i pieczemy około 20 minut w temperaturze 180 stopni C (grzałka góra-dół). Drugą część ciasta przekładamy na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i podpiekamy w tej samej temperaturze przez około 10 minut. Nie wyciągamy z blaszki. 

Masa makowa (ja użyłam gotowej, ale jeśli chcecie zrobić samodzielnie przepis znajdziecie tutaj):

  • 850 g gotowej masy makowej (użyłam tej)
  • 3 jajka
  • 2 łyżki cukru

Jajka miksujemy z cukrem i łączymy z makiem. Jeśli masa makowa jest rzadka, dobrze ją wcześniej odcedzić na sitku. 

Masa serowa:

  • 500 g białego sera (użyłam gotowego z wiaderka)
  • 100 masła
  • 200 g cukru
  • 5 jajek
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Masło ucieramy z cukrem  i żółtkami. Gdy się ładnie połączą dodajemy ser razem z mąką ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia. Ubijamy pianę z białek i dodajemy do masy delikatnie mieszając. 

Masa jabłkowa:

  • 1 kg jabłek
  • 2 łyżki cukru
  • 1 galaretka (użyłam cytrynowej)
  • 1 łyżka żelatyny
Jabłka obieramy i ścieramy na tarce o grubych oczkach. Umieszczamy w garnku z grubym dnem i dusimy do miękkości, pod koniec smażenia dodajemy cukier.  Smażymy na patelni do miękkości, dodając pod koniec smażenia cukier. Żelatynę zalewamy zimną wodą. Gdy napęcznieje dodajemy do jabłek, wsypujemy także galaretkę i mieszamy całość aż się wszystko rozpuści (nie gotujemy, bo żelatyna straci swoje właściwości)


Złożenie ciasta

Na podpieczony placek, który został w blaszce wykładamy masę makową, a na nią masę serową. Całość wkładamy do piekarnika nagrzanego na 180 st. C i pieczemy 50 minut. Po upieczeniu studzimy. 

Na ser wykładamy masę jabłkową i przykrywamy upieczonym wcześniej plackiem. Można dodatkowo polać czekoladą lub posypać cukrem pudrem.

 

Sernik z makiem i jabłkami

Sernik z makiem i jabłkami


17 komentarzy:

  1. Na jaki rozmiar blaszki jest to ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy mozna jablka i gorna czesc ciasta upiec z pozostala czescia ciasta

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe połączenie. Jestem chętna żeby spróbować

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za przepis właśnie upiekłam . Mogę polecić z czystym sumieniem
    .

    OdpowiedzUsuń
  5. Super ciasto, takie trzy w jednym. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie tak roboczo nazwałam to ciasto: 3 w 1 🙂. Trochę pracy przy nim jest ale efekt przepyszny. Polecam😋

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda cuuudownie! :) Z chęcią wypróbuję przepis w przyszły weekend, ale mam jednak pytanie, czy mogę zrobić wkładkę jabłkową bez żelatyny? Nie mam do niej szczęścia, zawsze ciasta do których dodaję żelatynę mi nie wychodzą :P Może zamiast niej, dodam więcej galaretki? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. żelatyny nie można zagotować, bo wtedy traci właściwości, ale spokojnie można dodać więcej galaretki i będzie ok

      Usuń
  8. Witam. Ma Pani przepis na masę makową? Chodzi mi o mak gotowany a później zmielony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak w moim przepisie na klasyczny seromakowiec jest przepis na masę makową

      Usuń
  9. Witam 1 łyżka żelatyny jaką ilością wody zalać

    OdpowiedzUsuń
  10. Jaką ilością wody zalać żelatynę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taką aby zakryła żelatynę jakieś 3-4 łyżki wystarczy

      Usuń
  11. Mam pytanie ile trzeba było suchego maku żeby było 850g bo masa makowa to nie wypał

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...